ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Rozmyte chmury - dynamiczne niebo w Photoshopie [wideo]

2014-01-26
7 komentarzy
43
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Rozmyte chmury - dynamiczne niebo w Photoshopie [wideo]
Przedstawiamy sposób na to, jak odtworzyć w Photoshopie wrażenie poruszających się chmur na zdjęciu krajobrazowym powstałym przy długiej ekspozycji

Fotografując z długim czasem otwarcia migawki, można podkreślić mijający czas, szczególnie jeżeli w scenie mamy poruszające się elementy, takie jak np. chmury lub woda. Kombinacja wietrznego dnia i długiego czasu ekspozycji daje zdjęcie, w którym widać ślad przesuwających się obłoków.

Foto

Rozmycie promieniste

To rodzaj rozmycia oferowanego przez filtr, który rozmywa piksele na zewnątrz centralnego punktu po okręgu. Dodaje to chmurom efektu głębi i perspektywy, których nie da się stworzyć za pomocą tradycyjnego rozmycia. Gdy eksperymentujecie z filtrem Rozmycia promienistego, skorzystajcie z opcji wyboru jakości, eksperymentujcie z najniższą, i gdy już spodoba Wam się efekt, przestawcie na najwyższą. Zaoszczędzi to Wam trochę czasu.

Uchwycenie takiego widoku za pomocą samego aparatu nie jest proste, ciężko zgrać wszystkie elementy składające się na takie ujęcie w jednym czasie i miejscu. Jeżeli ustawicie odpowiednio długi czas, który pozwoli na zapisanie ruchu chmur, jednocześnie wzrośnie ryzyko przepalenia niektórych partii zdjęcia i zgubienia detali w najjaśniejszych partiach obrazu. Oczywiście można tutaj podeprzeć się filtrem ND, który zatrzyma część światła. Umożliwi to otwarcie migawki na dłuższy czas i zminimalizuje ryzyko przepalenia. Jednak nie mamy gwarancji powodzenia, ponieważ na udane zdjęcie poruszających się po niebie chmur wpływ ma także wiatr, szybkość, z jaką obłoki się poruszają oraz czas ekspozycji, jaki ustawiliśmy.

Dlatego w tym tutorialu pokażemy, jak symulować efekt rozmytych chmur za pomocą Photoshopa. Wytłumaczymy, jak dodać rozmycie na zdjęciu wykonanym z krótkim czasem otwarcia migawki. Posłużymy się typowym zdjęciem krajobrazowym. Zaprezentujemy sposób, w jaki należy zmodyfikować działanie filtra Rozmycia promienistego, by uzyskać efekt perspektywy. Potem użyjemy masek warstw, które umożliwią zmieszanie określonych obszarów warstwy rozmytej i oryginalnej, by efekt był jak najbardziej realistyczny.

Przydatne informacje podczas edycji zdjęć

  • Szybka selekcja. Gdy korzystacie z narzędzia Szybkiej selekcji, za pomocą skrótów na klawiaturze możecie kontrolować sposób działania tego narzędzia. Jeżeli korzystacie z opcji Dodaj do zaznaczenia, wciskając przycisk Alt, możecie zmienić funkcję na Odejmij od zaznaczenia, co znacznie ułatwia pracę.
  • Maski warstw. By w Elements 8 lub starszej wersji stworzyć Maskę warstwy, trzeba stworzyć nową warstwę, klikając na ikonę Stwórz nową warstwę dopasowania i wybrać Poziomy. Następnie należy przestawić tę warstwę poniżej tej, którą chcemy zamaskować. Teraz klikamy na maskowaną warstwę i wybieramy opcje Warstwa> Stwórz maskę przycinającą. Można już malować białym i czarnym pędzlem, odkrywając lub przykrywając ukryte elementy podpiętej warstwy.
  • Edytowanie niedestrukcyjne. Jeżeli edytujecie zdjęcie w programie Adobe Camera RAW, wiedzcie, że oryginalne zdjęcie pozostaje nietknięte, tworzycie tylko edytowalną wersję pliku. Gdy otworzycie go ponownie, suwaki będą ustawione tak samo jak w momencie, gdy zamykaliście program. Klikając Domyślne, możecie szybko powrócić do oryginalnej wersji pliku przed poprawkami.
  • Głębia kolorów. Wszystkie kolory obrazu cyfrowego są wynikiem mieszania koloru czerwonego, zielonego i niebieskiego. Im więcej informacji ma kanał, tym więcej można ich wyciągnąć ze sceny. Wiele aparatów cyfrowych może fotografować z 14-bitową głębią, dlatego zmiana głębi z 8 na 16 bitów na kanał sprawia, że mamy dostęp do większej ilości informacji o kolorach i tonach.
  • Podgląd zmian. Gdy w Adobe Camera RAW mieszamy kolory i tony, łatwo posunąć się o krok za daleko. Na szczęście zdjęcie przed i po edycji można ze sobą porównać. W tym celu wystarczy odhaczyć małe okienko Podgląd, znajdujące się na górze ekranu.

Zobacz film jak symulować długi czas naświetlania w Photoshopie Elements

Efekt rozmytych chmur w Photoshopie krok po kroku

Otwieramy zdjęcieIdziemy do Plik>Otwórz, wybieramy oryginalny plik. Klikamy Otwórz. Cyfrowy negatyw automatycznie otworzy się w edytorze Adobe Camera Raw, gdzie będzie można odpowiednio zająć się kolorami naszego zdjęcia.
Otwieramy zdjęcieIdziemy do Plik>Otwórz, wybieramy oryginalny plik. Klikamy Otwórz. Cyfrowy negatyw automatycznie otworzy się w edytorze Adobe Camera Raw, gdzie będzie można odpowiednio zająć się kolorami naszego zdjęcia.
1
Otwieramy zdjęcie
Idziemy do Plik>Otwórz, wybieramy oryginalny plik. Klikamy Otwórz. Cyfrowy negatyw automatycznie otworzy się w edytorze Adobe Camera Raw, gdzie będzie można odpowiednio zająć się kolorami naszego zdjęcia.
Jak najwięcej szczegółówZ rozwijanego menu na dole panelu wybieramy opcję 16 bitów na kanał, zamiast domyślnej 8 bitów na kanał. Dzięki temu będziemy mieli dużo informacji o kolorach i tonach zdjęcia, które znajdziemy w tym nieskompresowanym pliku.
Jak najwięcej szczegółówZ rozwijanego menu na dole panelu wybieramy opcję 16 bitów na kanał, zamiast domyślnej 8 bitów na kanał. Dzięki temu będziemy mieli dużo informacji o kolorach i tonach zdjęcia, które znajdziemy w tym nieskompresowanym pliku.
2
Jak najwięcej szczegółów
Z rozwijanego menu na dole panelu wybieramy opcję 16 bitów na kanał, zamiast domyślnej 8 bitów na kanał. Dzięki temu będziemy mieli dużo informacji o kolorach i tonach zdjęcia, które znajdziemy w tym nieskompresowanym pliku.
Poprawiamy ekspozycjęZerkamy na histogram i widzimy, że światła nie sięgają prawej krawędzi wykresu, co uświadamia nam, że zdjęcie jest lekko niedoświetlone. By to poprawić, przesuwamy suwak Ekspozycji do +0,45. Dzięki temu wykres ładnie się poszerzy.
Poprawiamy ekspozycjęZerkamy na histogram i widzimy, że światła nie sięgają prawej krawędzi wykresu, co uświadamia nam, że zdjęcie jest lekko niedoświetlone. By to poprawić, przesuwamy suwak Ekspozycji do +0,45. Dzięki temu wykres ładnie się poszerzy.
3
Poprawiamy ekspozycję
Zerkamy na histogram i widzimy, że światła nie sięgają prawej krawędzi wykresu, co uświadamia nam, że zdjęcie jest lekko niedoświetlone. By to poprawić, przesuwamy suwak Ekspozycji do +0,45. Dzięki temu wykres ładnie się poszerzy.
Wyraźniejsze czernieBy podbić różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi obszarami zdjęcia, przesuwamy suwak Czarne do 14. Wciskamy U, by zobaczyć, czy nie ma odciętych cieni. W ciemnej części budowli nie ma szczegółów kluczowych, dlatego idziemy dalej.
Wyraźniejsze czernieBy podbić różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi obszarami zdjęcia, przesuwamy suwak Czarne do 14. Wciskamy U, by zobaczyć, czy nie ma odciętych cieni. W ciemnej części budowli nie ma szczegółów kluczowych, dlatego idziemy dalej.
4
Wyraźniejsze czernie
By podbić różnicę pomiędzy najjaśniejszymi i najciemniejszymi obszarami zdjęcia, przesuwamy suwak Czarne do 14. Wciskamy U, by zobaczyć, czy nie ma odciętych cieni. W ciemnej części budowli nie ma szczegółów kluczowych, dlatego idziemy dalej.
Podbijamy kontrast półtonówKontrast półtonów na odległych pagórkach jest zbyt słaby. By wyprane z kolorów wzgórza były bardziej wyraziste, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Odsłania to także więcej szczegółów tonalnych w chmurach.
Podbijamy kontrast półtonówKontrast półtonów na odległych pagórkach jest zbyt słaby. By wyprane z kolorów wzgórza były bardziej wyraziste, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Odsłania to także więcej szczegółów tonalnych w chmurach.
5
Podbijamy kontrast półtonów
Kontrast półtonów na odległych pagórkach jest zbyt słaby. By wyprane z kolorów wzgórza były bardziej wyraziste, przesuwamy suwak Przejrzystość do +30. Odsłania to także więcej szczegółów tonalnych w chmurach.
Poprawiamy kolorPrzesuwając suwak Jaskrawość do +20, podbijamy słabsze kolory bez ryzyka przesycania tych, które są już wyraźne. Dzięki temu błękit nieba jest mocniejszy. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej podbić kolory krajobrazu, możecie podnieść wartość Nasycenia do +10.
Poprawiamy kolorPrzesuwając suwak Jaskrawość do +20, podbijamy słabsze kolory bez ryzyka przesycania tych, które są już wyraźne. Dzięki temu błękit nieba jest mocniejszy. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej podbić kolory krajobrazu, możecie podnieść wartość Nasycenia do +10.
6
Poprawiamy kolor
Przesuwając suwak Jaskrawość do +20, podbijamy słabsze kolory bez ryzyka przesycania tych, które są już wyraźne. Dzięki temu błękit nieba jest mocniejszy. Jeżeli chcecie jeszcze bardziej podbić kolory krajobrazu, możecie podnieść wartość Nasycenia do +10.
Poprawiamy kompozycjęGdy rozmyjemy już chmury, niebo będzie stanowiło główny punkt zainteresowania, dlatego skorzystamy teraz z narzędzia do kadrowania i przytniemy trochę zbędnego pierwszego planu u dołu. Dzięki tej małej przeróbce niebo zdominuje scenę.
Poprawiamy kompozycjęGdy rozmyjemy już chmury, niebo będzie stanowiło główny punkt zainteresowania, dlatego skorzystamy teraz z narzędzia do kadrowania i przytniemy trochę zbędnego pierwszego planu u dołu. Dzięki tej małej przeróbce niebo zdominuje scenę.
7
Poprawiamy kompozycję
Gdy rozmyjemy już chmury, niebo będzie stanowiło główny punkt zainteresowania, dlatego skorzystamy teraz z narzędzia do kadrowania i przytniemy trochę zbędnego pierwszego planu u dołu. Dzięki tej małej przeróbce niebo zdominuje scenę.
Ostrzymy zdjęcieKlikamy na tab detale i korzystamy z Lupki, by zobaczyć zdjęcie w 100% powiększeniu. Teraz dokładnie widać, jak bardzo jest ostre. Suwak Ilości przesuwamy do 64, a Promień do 1,5. Umożliwia to wyciągnięcie ze sceny delikatnej faktury.
Ostrzymy zdjęcieKlikamy na tab detale i korzystamy z Lupki, by zobaczyć zdjęcie w 100% powiększeniu. Teraz dokładnie widać, jak bardzo jest ostre. Suwak Ilości przesuwamy do 64, a Promień do 1,5. Umożliwia to wyciągnięcie ze sceny delikatnej faktury.
8
Ostrzymy zdjęcie
Klikamy na tab detale i korzystamy z Lupki, by zobaczyć zdjęcie w 100% powiększeniu. Teraz dokładnie widać, jak bardzo jest ostre. Suwak Ilości przesuwamy do 64, a Promień do 1,5. Umożliwia to wyciągnięcie ze sceny delikatnej faktury.
Przechodzimy do ElementsZrobiliśmy już wszelkie poprawki kolorystyczne, kompozycyjne i wyostrzyliśmy zdjęcie, dlatego klikamy Otwórz obraz. Znajdujemy się teraz w edytorze Photoshopa Elements, gdzie mamy dostęp do bardziej kreatywnych narzędzi.
Przechodzimy do ElementsZrobiliśmy już wszelkie poprawki kolorystyczne, kompozycyjne i wyostrzyliśmy zdjęcie, dlatego klikamy Otwórz obraz. Znajdujemy się teraz w edytorze Photoshopa Elements, gdzie mamy dostęp do bardziej kreatywnych narzędzi.
9
Przechodzimy do Elements
Zrobiliśmy już wszelkie poprawki kolorystyczne, kompozycyjne i wyostrzyliśmy zdjęcie, dlatego klikamy Otwórz obraz. Znajdujemy się teraz w edytorze Photoshopa Elements, gdzie mamy dostęp do bardziej kreatywnych narzędzi.
Konwertujemy do głębi 8-bitowejDzięki poprzedniej zmianie głębi na 16 bitów na kanał, mieliśmy dostęp do większej ilości informacji, jednak większość narzędzi Elements nie jest aktywna przy takim ustawieniu głębi, dlatego wracamy na standardowe 8 bitów. Klikamy na Obraz>Tryb i 8 bitów na kanał.
Konwertujemy do głębi 8-bitowejDzięki poprzedniej zmianie głębi na 16 bitów na kanał, mieliśmy dostęp do większej ilości informacji, jednak większość narzędzi Elements nie jest aktywna przy takim ustawieniu głębi, dlatego wracamy na standardowe 8 bitów. Klikamy na Obraz>Tryb i 8 bitów na kanał.
10
Konwertujemy do głębi 8-bitowej
Dzięki poprzedniej zmianie głębi na 16 bitów na kanał, mieliśmy dostęp do większej ilości informacji, jednak większość narzędzi Elements nie jest aktywna przy takim ustawieniu głębi, dlatego wracamy na standardowe 8 bitów. Klikamy na Obraz>Tryb i 8 bitów na kanał.
Robimy zaznaczenieSięgamy po narzędzie do szybkiego zaznaczania, zaznaczamy opcję nowej selekcji. Malując po niebie i chmurach, zaznaczamy kolejne obszary, przyciskając opcję Odejmij od zaznaczenia możemy odznaczyć jasne skały, które się do niego "załapały".
Robimy zaznaczenieSięgamy po narzędzie do szybkiego zaznaczania, zaznaczamy opcję nowej selekcji. Malując po niebie i chmurach, zaznaczamy kolejne obszary, przyciskając opcję Odejmij od zaznaczenia możemy odznaczyć jasne skały, które się do niego "załapały".
11
Robimy zaznaczenie
Sięgamy po narzędzie do szybkiego zaznaczania, zaznaczamy opcję nowej selekcji. Malując po niebie i chmurach, zaznaczamy kolejne obszary, przyciskając opcję Odejmij od zaznaczenia możemy odznaczyć jasne skały, które się do niego "załapały".
Kopiujemy i wklejamyWybieramy Edycja>Kopiuj, następnie Edycja>Wklej. Skopiowane niebo wklejamy na nową warstwę nazwaną Warstwa 1. Przesuwamy miniaturę warstwy na ikonę Stwórz nową warstwę i tworzymy kolejną jej kopię (Warstwa 1 kopia).
Kopiujemy i wklejamyWybieramy Edycja>Kopiuj, następnie Edycja>Wklej. Skopiowane niebo wklejamy na nową warstwę nazwaną Warstwa 1. Przesuwamy miniaturę warstwy na ikonę Stwórz nową warstwę i tworzymy kolejną jej kopię (Warstwa 1 kopia).
12
Kopiujemy i wklejamy
Wybieramy Edycja>Kopiuj, następnie Edycja>Wklej. Skopiowane niebo wklejamy na nową warstwę nazwaną Warstwa 1. Przesuwamy miniaturę warstwy na ikonę Stwórz nową warstwę i tworzymy kolejną jej kopię (Warstwa 1 kopia).
Zaznaczamy krajobrazPrzytrzymujemy Ctrl i klikamy na Warstwa 1 kopia, by aktywować zaznaczenie nieba, następnie klikamy Zaznacz>Odwrotność. Klikamy na miniaturę warstwy Tła i wybieramy Edycja>Kopiuj, a następnie Edycja>Wklej.
Zaznaczamy krajobrazPrzytrzymujemy Ctrl i klikamy na Warstwa 1 kopia, by aktywować zaznaczenie nieba, następnie klikamy Zaznacz>Odwrotność. Klikamy na miniaturę warstwy Tła i wybieramy Edycja>Kopiuj, a następnie Edycja>Wklej.
13
Zaznaczamy krajobraz
Przytrzymujemy Ctrl i klikamy na Warstwa 1 kopia, by aktywować zaznaczenie nieba, następnie klikamy Zaznacz>Odwrotność. Klikamy na miniaturę warstwy Tła i wybieramy Edycja>Kopiuj, a następnie Edycja>Wklej.
Ustawiamy wartości rozmyciaKlikamy na ikonę oka Warstwa 1 kopia, by była niewidoczna. Klikamy na Warstwa 1, Filtr> Rozmycie>Rozmycie promieniste. Ustawiamy wartość na 10, Sposób rozmycia na Powiększenie, Jakość na Najwyższą. Przesuwamy centrum rozmycia w dół, OK.
Ustawiamy wartości rozmyciaKlikamy na ikonę oka Warstwa 1 kopia, by była niewidoczna. Klikamy na Warstwa 1, Filtr> Rozmycie>Rozmycie promieniste. Ustawiamy wartość na 10, Sposób rozmycia na Powiększenie, Jakość na Najwyższą. Przesuwamy centrum rozmycia w dół, OK.
14
Ustawiamy wartości rozmycia
Klikamy na ikonę oka Warstwa 1 kopia, by była niewidoczna. Klikamy na Warstwa 1, Filtr> Rozmycie>Rozmycie promieniste. Ustawiamy wartość na 10, Sposób rozmycia na Powiększenie, Jakość na Najwyższą. Przesuwamy centrum rozmycia w dół, OK.
Maskujemy rozmycieKlikamy na ikonę Dodaj maskę warstwy (jeżeli macie starsze wersje programu, zerknijcie na ramkę na poprzedniej stronie). Sięgamy po Pędzel, wybieramy miękki ok. 500 px. Krycie ustawiamy na 100%. Klikamy na maskę i odkrywamy szczegóły horyzontu.
Maskujemy rozmycieKlikamy na ikonę Dodaj maskę warstwy (jeżeli macie starsze wersje programu, zerknijcie na ramkę na poprzedniej stronie). Sięgamy po Pędzel, wybieramy miękki ok. 500 px. Krycie ustawiamy na 100%. Klikamy na maskę i odkrywamy szczegóły horyzontu.
15
Maskujemy rozmycie
Klikamy na ikonę Dodaj maskę warstwy (jeżeli macie starsze wersje programu, zerknijcie na ramkę na poprzedniej stronie). Sięgamy po Pędzel, wybieramy miękki ok. 500 px. Krycie ustawiamy na 100%. Klikamy na maskę i odkrywamy szczegóły horyzontu.
Rozmywamy górną warstwęRedukujemy krycie warstwy 1 do 46%, mieszając w ten sposób oryginalne chmury z rozmytymi. Klikamy na ikonę Warstwa 1 kopia, wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie promieniste. Wartość 20, klikamy OK. Do warstwy podpinamy maskę.
Rozmywamy górną warstwęRedukujemy krycie warstwy 1 do 46%, mieszając w ten sposób oryginalne chmury z rozmytymi. Klikamy na ikonę Warstwa 1 kopia, wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie promieniste. Wartość 20, klikamy OK. Do warstwy podpinamy maskę.
16
Rozmywamy górną warstwę
Redukujemy krycie warstwy 1 do 46%, mieszając w ten sposób oryginalne chmury z rozmytymi. Klikamy na ikonę Warstwa 1 kopia, wybieramy Filtr>Rozmycie>Rozmycie promieniste. Wartość 20, klikamy OK. Do warstwy podpinamy maskę.
Mieszamy więcej chmurSięgamy po Pędzel. Korzystamy z takiego samego rozmiaru co ostatnio, ale ustawiamy krycie na 30%. Malując po chmurach szare, nierówne kreski, sprawiamy, że warstwa nieba miesza się z chmurami na niższych warstwach. Ustawiamy krycie na 67%.
Mieszamy więcej chmurSięgamy po Pędzel. Korzystamy z takiego samego rozmiaru co ostatnio, ale ustawiamy krycie na 30%. Malując po chmurach szare, nierówne kreski, sprawiamy, że warstwa nieba miesza się z chmurami na niższych warstwach. Ustawiamy krycie na 67%.
17
Mieszamy więcej chmur
Sięgamy po Pędzel. Korzystamy z takiego samego rozmiaru co ostatnio, ale ustawiamy krycie na 30%. Malując po chmurach szare, nierówne kreski, sprawiamy, że warstwa nieba miesza się z chmurami na niższych warstwach. Ustawiamy krycie na 67%.
Usuwamy rozmyte krawędzieNiektóre z rozmytych chmur nachodzą na część budowli. By to naprawić, przesuwamy Warstwę 2 na samą górę palety warstw, wyostrzy to krawędzie wzgórz i budynków. Mamy teraz ładnie wyedytowane zdjęcie z pięknie rozmytymi chmurami.
Usuwamy rozmyte krawędzieNiektóre z rozmytych chmur nachodzą na część budowli. By to naprawić, przesuwamy Warstwę 2 na samą górę palety warstw, wyostrzy to krawędzie wzgórz i budynków. Mamy teraz ładnie wyedytowane zdjęcie z pięknie rozmytymi chmurami.
18
Usuwamy rozmyte krawędzie
Niektóre z rozmytych chmur nachodzą na część budowli. By to naprawić, przesuwamy Warstwę 2 na samą górę palety warstw, wyostrzy to krawędzie wzgórz i budynków. Mamy teraz ładnie wyedytowane zdjęcie z pięknie rozmytymi chmurami.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl