Praca z kolorem od A do Z - Część 1: Ustaw aparat Szymon Aksienionek
Partnerem cyklu "Praca z kolorem od A do Z" jest firma
Przez ostatnie 10 lat postęp techniczny sprawił, że większość lustrzanek i kompaktów dostępnych na rynku umożliwia zarejestrowanie obrazu, który z powodzeniem może być materiałem wyjściowym do uzyskania wysokiej jakości odbitki cyfrowej w dużym formacie. Warto jednak zwrócić uwagę na niektóre cechy aparatów, które mogą okazać się kluczowe, jeśli celem jest finalnie wydruk zdjęcia.
Współczesne lustrzanki cyfrowe zazwyczaj zapisują zdjęcia w dwóch formatach pliku – JPEG lub RAW. Jak wiadomo, plik RAW zawiera najwięcej informacji o zdjęciu. Oferuje olbrzymie możliwości bezstratnej korekcji jeszcze przed „wywołaniem” do bitmapy. Teoretycznie zdjęcie zapisane w tym formacie straci najmniej informacji i szczegółów podczas obróbki. Pliki RAW są jednak zazwyczaj większe niż pliki JPG i zajmują więcej miejsca na karcie pamięci czy twardym dysku. Z punktu widzenia zarządzania barwą, największą przewagą formatu RAW jest możliwość rejestracji wszystkich barw, będących w zakresie możliwości matrycy aparatu. Wbrew powszechnym opiniom, także plik JPEG jeśli został prawidłowo naświetlony i zapisany w najwyższej jakości (najniższej kompresji), umożliwia wydruk wysokiej jakoś ci fotografii. Niewątpliwą zaletą pliku JPEG jest jego waga – w zależ noś ci od stopnia kompresji, zajmie od 2 do 20 razy mniej miejsca na dysku, niż nieskompresowany TIFF. JPEG z założenia jest plikiem skompresowanym. Podczas edycji pamiętaj, że kolejny zapis pliku do tego formatu powoduje pogorszenie jakoś ci obrazu, co może spowodować obniżenie jakoś ci wydruku. Jeśli zrobiłeś zdjęcie w formacie JPEG, na potrzeby dalszej edycji czy druku używaj lepiej formatu TIFF lub PSD.
Rozdzielczość zdjęć
Niewątpliwie głównym kryterium decydującym o przydatności zdjęcia cyfrowego pod kątem wydruku, jest ilość pojedynczych pikseli w obrazie. Jest ona uzależniona od rozdzielczości matrycy. Im więcej megapikseli mamy na wejściu, tym potencjalnie większy wydruk możemy uzyskać. Wysokiej jakości wydruk A4 uzyskamy już z matrycy 10 Mp. Warto pamiętać, że im większa matryca, tym większa rozdzielczość plików, a tym samym większy maksymalny format wydruku możliwy do uzyskania. Jeśli fotografujesz w JPEG-ach, pod kątem druku zawsze wybieraj największy rozmiar i najwyższą jakość pliku.
Kalibracja aparatu
Każdy aparat cyfrowy został skalibrowany przez producenta. Ustawienia kalibracji wraz z profilem ICC są uwzględniane przez oprogramowanie aparatu już podczas fotografowania. Korekcje nanoszone są w czasie rzeczywistym, podczas generowania pliku cyfrowego, zapisywanego na karcie pamięci.
W lustrzankach cyfrowych zazwyczaj mamy do wyboru nawet kilka takich ustawień, widocznych w menu w postaci presetów, takich jak Neutral, Standard, Portrait, Vivid, Landscape itp. Gdy zależy Ci na perfekcyjnym odwzorowaniu barw fotografowanej sceny, możesz w prosty sposób przeprowadzić własną kalibrację aparatu.
Do jej wykonania potrzebny Ci będzie wzorzec X-Rite ColorChecker, X-Rite ColorChecker Passport lub DataColor Spyderchecker. Wzorzec taki pozwala łatwo i szybko uchwycić precyzyjne kolory, natychmiastowo poprawić jakość portretów i krajobrazów oraz osiągnąć pełną kontrolę nad obrazem i spójność między ujęciem a postprodukcją. Indywidualna kalibracja daje najlepsze rezultaty w pracy z niestandardowymi lub bardzo nasyconymi kolorami, szczególnie w fotografii produktowej, katalogowej, przy portretach studyjnych czy w zdjęciach modowych.