ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Teoria

Kreatywne sposoby na piękne krajobrazy

2015-05-07
5 komentarzy
203
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Kreatywne sposoby na piękne krajobrazy
Macie już dość oglądania krajobrazów fotografowanych wciąż w tym samym stylu? Pokażemy Wam kilka nowych technik, które szablonowe widoki odmienią nie do poznania

Krajobrazy widziane z dołu

Myśląc o tradycyjnych krajobrazach, widzimy zwykle obraz majestatycznych gór. Wypiętrzone przestrzenie zajmują na naszej mapie dosyć mało miejsca, więc trzeba się nauczyć, jak pokazać coś niezwykłego również w innych warunkach.


Rozmycie falującego zboża stało się możliwe dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania 0,4 s
Rozmycie falującego zboża stało się możliwe dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania 0,4 s

Brak dramatyzmu w otaczającym Was krajobrazie nie oznacza, że jedynym wyjściem jest udanie się w podróż nad morze czy w góry. Jedną z najszybszych i najprostszych metod jest wykorzystanie długiego czasu otwarcia migawki. Umożliwi to ładne rozmycie poruszających się obiektów, czasami sprawdzi się też poruszenie samym aparatem, w celu uzyskania abstrakcyjnego efektu.

Do rozmycia najlepiej użyć czasu nie krótszego niż pół sekundy, jednakże w słoneczny dzień będzie to trudne. Nawet jeżeli maksymalnie przymkniecie przysłonę i zmniejszycie ISO, to na matrycę nadal będzie padało zbyt dużo światła. Dlatego by je ograniczyć, musicie skorzystać z filtra, który zablokuje część promieni.


Zniszczone budynki czy industrialne struktury może nie są piękne, ale na zdjęciu idealnie kontrastując z intensywnym niebem. To idealne motywy fotografii para-krajobrazowej.
Zniszczone budynki czy industrialne struktury może nie są piękne, ale na zdjęciu idealnie kontrastując z intensywnym niebem. To idealne motywy fotografii para-krajobrazowej.

Filtrowanie

Na rynku dostępnych jest wiele filtrów, które mogą pomóc w takiej sytuacji. Interesować powinny Was głównie filtr szary (ND) oraz polaryzacyjny. Filtry szare mają różną moc, tzn. mogą blokować światło z różną siłą. Filtr polaryzacyjny nie tylko podnosi nasycenie kolorów, ale także ogranicza nieco ilość światła padającego na matrycę aparatu, mniej więcej o dwa stopnie przysłony.


Po lewej: Korzystając z czasu 0,5 s przy jednoczesnym panoramowaniu można uzyskać nieco abstrakcyjny efekt plam kolorów
Po prawej: Skorzystanie z filtra podczerwonego i przekonwertowanie zdjęcia do skali szarości sprawiło, że słoneczny dzień zyskał zupełnie inny wymiar
Po lewej: Korzystając z czasu 0,5 s przy jednoczesnym panoramowaniu można uzyskać nieco abstrakcyjny efekt plam kolorów
Po prawej: Skorzystanie z filtra podczerwonego i przekonwertowanie zdjęcia do skali szarości sprawiło, że słoneczny dzień zyskał zupełnie inny wymiar

Z kolei fotografowanie z użyciem filtra podczerwonego sprawi, że opatrzony widok nabierze totalnie nowego wyrazu. Żeby zrobić dobre zdjęcie ze światłem podczerwonym, trzeba fotografować w bardzo słoneczny dzień. Jeżeli do tego na błękitnym niebie znajdują się ciekawe chmury, to sytuacja jest prawie idealna. Filtry podczerwone są bardzo ciemne i wpuszczają naprawdę bardzo mało światła.

Wypracowanie dobrej ekspozycji to praca metodą prób i błędów, bo nie wszystkie systemy pomiaru światła będą mogły ją zmierzyć. Dlatego fotografujcie w trybie Manualnym i korygujcie ekspozycję, kierując się podpowiedziami pomiaru, ale nie zawierzajcie mu w 100%.


Doświetl pierwszy plan
Fotografia krajobrazowa opiera się głównie na pracy z naturalnym światłem, ale by zyskać lepsze rezultaty, czasami warto rzucić dodatkowe światło. Można do tego wykorzystać zarówno zewnętrzną lampę, jak i tę wbudowaną w korpus aparatu. Najlepsze do takich ujęć będą dni pochmurne, burzowe albo okolice wschodu lub zachodu słońca. Pamiętajcie jednak, że im mniej naturalnego światła jest w scenie, tym bardziej widoczne będzie użycie flesza. Jednakże nawet najsilniejsza lampa nie doświetli całego krajobrazu, tylko pierwszy plan, dlatego tę technikę można wykorzystać, gdy ma się jakiś ciekawy element pierwszego planu.
Doświetl pierwszy plan
Fotografia krajobrazowa opiera się głównie na pracy z naturalnym światłem, ale by zyskać lepsze rezultaty, czasami warto rzucić dodatkowe światło. Można do tego wykorzystać zarówno zewnętrzną lampę, jak i tę wbudowaną w korpus aparatu. Najlepsze do takich ujęć będą dni pochmurne, burzowe albo okolice wschodu lub zachodu słońca. Pamiętajcie jednak, że im mniej naturalnego światła jest w scenie, tym bardziej widoczne będzie użycie flesza. Jednakże nawet najsilniejsza lampa nie doświetli całego krajobrazu, tylko pierwszy plan, dlatego tę technikę można wykorzystać, gdy ma się jakiś ciekawy element pierwszego planu.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl